গত বৃহস্পতিবার রাত ১২টার দিকে অ্যাডভোকেট শাহানুর ইসলাম সৈকত নামের ওই সমকামী অধিকার কর্মীকে দুই দফায় মোবাইল ফোনে কল করে হত্যার হুমকি দেয় অপরিচিত ব্যক্তিরা।
সৈকত নওগাঁ জেলায় আইন পেশায় যুক্ত। তিনি সমকামীদের মানবাধিকারকর্মী, ব্লগার ও সুইজারল্যান্ডভিত্তিক জাস্টিসমেকার্সের ফেলো (২০১০)।
এর আগে গত অক্টোবরের ১৯ ও ২৩ তারিখে তাঁকে দুবার হত্যার হুমকি দিয়ে ফোন করা হয়। এ ছাড়া ফেসবুকেও একাধিকবার তাঁকে জীবননাশের হুমকি দেওয়া হয়। এরপর তিনি পুলিশের কাছে নিরাপত্তা চেয়ে ২৭ অক্টোবর থানায় সাধারণ ডায়েরি করেন। তবে এখনো এ ঘটনায় জড়িত কাউকে শনাক্ত করতে পারেননি বলে জানিয়েছেন পুলিশ কর্মকর্তারা।
বর্তমানে সৈকত শঙ্কায় রয়েছেন। তিনি বলেন, জঙ্গি গোষ্ঠীরা তাঁকে মোবাইল ফোনে ও ফেসবুকে হুমকি দিচ্ছে।
সমকামী অধিকার কর্মী শাহানুর ইসলাম সৈকত। বেনারনিউজ
ডায়েরিতে সৈকত জানান, ২৩ অক্টোবর বিকেলে যুক্তরাজ্যের কান্ট্রি কোডযুক্ত একটি নম্বর থেকে তাঁর ব্যক্তিগত মোবাইলে ফোন করে এক ব্যক্তি তাঁকে গালমন্দ করে সমকামীদের অধিকারের পক্ষে লেখালেখি বন্ধ করতে বলে। অন্যথায় চিরতরে লেখালেখি বন্ধ করার জন্য পরপারে পাঠিয়ে দেওয়া হবে বলে হুমকি দেয়।
এর আগে ১৯ অক্টোবর সিঙ্গাপুরের কান্ট্রি কোডযুক্ত আরেকটি নম্বর থেকে ফোন করে একই ধরনের হুমকি দেওয়া হয় বলেও সৈকত ডায়রিতে উল্লেখ করেন।
সৈকত তাঁর ডায়রিতে দুটি ফোন নম্বরই উল্লেখ করেছেন।
এছাড়া গত বৃহস্পতিবার রাত ১১টার পরে বাংলাদেশি দুটি নম্বর থেকে তাঁকে হত্যার হুমকি দেওয়া হয় বলে বেনারকে জানান সৈকত। তবে সর্বশেষ ঘটনাটি তিনি পুলিশকে জানাননি।
“আমাকে আবারও জঘন্য ভাষায় গালাগালি করে বলে, আমি নাকি নাস্তিক এবং আমাকে আবারও হত্যার হুমকি দেওয়া হয়েছে। জঙ্গিরা ছাড়া এ কাজ আর কেউ করতে পারে না। আমি খুব ভয়ে আছি। এবারের বিষয়টি পুলিশকে জানাইনি। তাদের জানিয়ে কী হবে? তারা তো ধরবে না,” বেনারকে বলেন সৈকত।
‘প্রযুক্তির অভাবে ধরা যাচ্ছে না’
হুমকিদাতাদের কাউকে শনাক্ত করতে না পারার বিষয়ে নওগাঁ সদর সার্কেলের এএসপি হিমেল রায় বলেন, “অ্যাডভোকেট সাহেব জিডি করেছেন। উনাকে যে নম্বর থেকে হুমকি দেওয়া হয়েছে সেগুলো বাংলাদেশের নয়। এগুলো চিহ্নিত করার প্রযুক্তি জেলা পর্যায়ের পুলিশের কাছে নেই। ঢাকায় আমাদের সাইবার ল্যাব ও ফরেনসিক ল্যাব আছে। ঘটনাটি সেখানে পাঠিয়ে তদন্ত করে বের করার চেষ্টা আছে।”
২০১৬ সালের ২৫ মার্চ জঙ্গি গোষ্ঠী আনসার-আল-ইসলাম বা আনসারুল্লাহ বাংলা টিমের জঙ্গিদের হাতে ঢাকার কলাবাগানের নিজ বাসভবনে মার্কিন দূতাবাসের কর্মকর্তা ও সমকামীদের মানবাধিকার বিষয়ক ম্যাগাজিন রূপবানের সম্পাদক জুলহাস মান্নান ও তার বন্ধু মাহবুব রাব্বী তনয় নৃশংস খুনের শিকার হন। হত্যার আগে তাদের মোবাইল ফোন ও ফেসবুকে হুমকি দেওয়া হয়েছিল।
আনসারুল্লাহ বাংলা টিমের সদস্যরা হত্যাকাণ্ডটি ঘটিয়েছে বলে পুলিশ নিশ্চিত হলেও তারা এর তদন্তকাজ এখনো শেষ করতে পারেনি।
সমকামী ও অন্যান্য যৌন সংখ্যালঘুদের নিয়ে কাজ করা একটি বেসরকারি প্রতিষ্ঠানের একজন সিনিয়র কর্মকর্তা নাম প্রকাশ না করার শর্তে বেনারকে বলেন, জুলহাস মান্নান ও তনয় হত্যার বিচার না হওয়ায় জঙ্গিরা আশকারা পেয়ে গেছে। এখন তাদের লক্ষ্য সমকামীদের অধিকার নিয়ে কথা বলা বাকি ব্যক্তিদের হত্যা করা।
“পুলিশের কাছে গেলে তারা উল্টো আমাদের নিয়ে বাজে মন্তব্য করে। যে কারণে যৌন সংখ্যালঘুরা পুলিশের কাছে যেতে নিরাপদ বোধ করেন না,” জানান ওই কর্মকর্তা।
The IMF’s approach towards social protection "has been principally oriented around the desire to reduce social protection coverage and contain expenditure, rather than ensuring adequate levels of protection for all". The Global Coalition for Social Protection Floors (GCSPF) expressed its deep concerns about these IMF policies and sent a statement to Ms. Christine Lagarde (Managing Director of the International Monetary Fund - IMF) and the Executive Directors of the IMF in order to draw their attention on the issue and in the hope to influence a reconsideration of their position.
Following the recent publication of the Independent Evaluation Office’s (IEO) evaluation report on ‘The IMF and Social Protection,’ the Global Coalition for Social Protection Floors (GCSPFs) – a global network of over 90 civil society and trade union organisations, representing millions of people worldwide – wishes to express its concerns on the findings of the evaluation report and the International Monetary Fund’s (IMF) approach towards social protection more widely, as it diverges strongly from the internationally-agreed agenda on social protection.
The objective of universal, rights-based, social protection is enshrined in numerous international laws and agreements, including the Universal Declaration of Human Rights (Art 25a), ILO Convention 102 on Social Security and Recommendation 202 on Social Protection Floors, and most recently the UN Sustainable Development Goals (Target 1.3). It is also an agreed objective of the Global Partnership on Universal Social Protection, bringing together the World Bank, ILO, OECD, African Union, IADB, and numerous other international organisations, national governments, lending institutions and civil society organisations to promote the expansion of social protection to all.
Therefore, we are particularly concerned with the report’s affirmation that the IMF’s approach towards social protection has been principally oriented around the desire to reduce social protection coverage and contain expenditure, rather than ensuring adequate levels of protection for all. As regards old-age pensions, for instance, the report explains that the IMF has not been interested in ‘social issues such as the extent of pension coverage in the population or the adequacy of the pension replacement rate’ but rather in ‘macro-critical issues associated with existing pension systems, such as fiscal sustainability and the short-term expenditure burden’. Similarly, the report states that the IMF’s approach towards reforming social protection to strictly target social safety nets to the poorest has been motivated by a desire to ‘provide value for money and be affordable’.
In keeping with the normative framework established in ILO Recommendation 202 (2012) on social protection floors, we affirm that the key objective of social protection is the universal provision of economic and social security through basic guarantees on income and essential social services throughout the life course. While we consider long-term budgetary sustainability to be important in order to safeguard social protection systems for future generations, a definition of affordability based solely on considerations of fiscal cost and expenditure burdens will only compromise the adequate financing of social protection systems and their effective functioning. Therefore,policies aimed at macroeconomic growth and stability should be consistent with this framework, thereby safeguarding individuals from the myriad risks inherent in market economies.
We also would like to stress that the IMF’s focus on budgetary cost-savings appears to overlook the fact thatadequate, comprehensive and universally accessible social protection has been proven to have important economic benefits. During the financial and economic crisis 2008/2009 evidence showed that social protection served as an important economic stabiliser to create and maintain sustainable market economies through aggregate demand. Moreover, numerous studies confirm the importance of social protection in supporting educational attainment and skill development, and promoting access to quality employment and reducing informal work. Nevertheless, the IMF’s appears to view social protection as merely a cost that must be contained and not an investment in human capital, economic growth and sustainable development.
While the IEO report leaves out any evaluation of whether the IMF’s approach to social protection reform has had any negative impacts on beneficiaries or on national development overall, several studies have highlighted the negative social impacts of the IMF’s policies. The targeting mechanisms promoted by the IMF, usually by proxy means test (PMT), have been shown to typically exclude 50 per cent or more of those that should be eligible by virtue of income level, according to research published by the ILO and Development Pathways[1]. The evidence base clearly shows that PMTs are unfit for purpose where the goal is universal social protection coverage. A recent report[2] from the UN Independent Expert on Human Rights and Public Debt has moreover highlighted how IMF programme conditionalities on social protection have contributed to increased poverty and financial insecurity, greater income inequality, higher levels of informality and increased gender inequalities. The reforms have also at times been associated with greater civil and political unrest, as recently demonstrated in Romania and Greece. An approach to social protection that leaves a high proportion of low-income people without any assistance, and which contributes to such negative social and political impacts, must be immediately reconsidered.
We also note with concern that the report affirms that over 70 per cent of the surveyed IMF staff working on social protection reported having minimal to no interaction with the ILO, despite the existence of binding ILO standards in this area as well as the more developed technical expertise of the ILO in this field. While the recommendations of the report suggest that the IMF engage actively in inter-institutional cooperation on social protection and find ways to work constructively with development partners, it also does not specifically call for work with the ILO, who has the principal mandate for addressing this issue. We stress that such joint cooperation would be important going forward.
With regard to the development of a clear strategic framework on social protection, setting out the scope and objectives of the IMF’s involvement, we wish to stress that such a strategic framework must be clearly aligned with the wider international agenda on social protection and the SDGs specifically. As the IMF is committed, within the scope of its mandate, to the global partnership for sustainable development and declares officially that it supports its member countries in the pursuit of the SDGs, it appears unreasonable to embark on a social protection strategy that is counter-productive to the attainment of the SDGs and poverty reduction in general. Moreover, as concerns the financing of social protection, we would encourage the IMF to deepen its role in the eradication of tax fraud and evasion at the national and international levels, and to recommend to member countries abetter implementation of taxation policies, and the introduction of new sources of revenue.
With regard to the recommendation that the IMF provide tailored advice for particular country situations, especially for countries where social protection is judged to be a macro-critical priority, we wish to emphasise again that any advice given by the IMF on social protection must be aligned and clearly coordinated with those international institutions that have greater expertise on social protection and hold a direct mandate to address these issues, in particular the ILO. Furthermore, we stress that the expertise and participation of civil society organizations and trade unions in social protection reforms at the country level is crucial for the success and acceptance of such reforms.
In short, the Global Coalition urges the International Monetary Fund to consider the concerns raised here in developing the IMF strategy on social protection, and to respect the primary mandate of the ILO and other relevant international actors on social protection.
We welcome the IEO report’s recommendation for the IMF’s Executive Board to review its work in this area as an important opportunity for the IMF to change its current approach on social protection and to ensure henceforth that IMF programmes are coherent with the internationally-agreed objective of universal, rights-based social protection, as enshrined in the SDGs and laid-out by the ILO Recommendation 202.
Given the on the ground expertise of our members, we would like to express our availability to assist in the IMF’s development of a new social protection strategy.
Sincerely,
Global Coalition for Social Protection Floors
List of member organisations:
Asia Monitor Resource Centre (AMRC) and Global Network Asia Congregation of Our Lady of Charity of the Good Shepherd Development Research and Training (DRT) Friends of the Disabled Association (FDA) Global Social Justice Institute of the Blessed Virgin Mary International Network for the Prevention of Elder Abuse (INPEA) International Presentation Association JusticeMakers Bangladesh National Union of Organizations on Intellectual Disability Phenix Center for Economic & Informatics Studies Social Watch Studies in Poverty and Inequality Institute (SPII) VIVAT International World Solidarity – Wereldsolidariteit – Solidarité Mondiale Dullah Omar Institute, University of the Western Cape, South Africa International Movement ATD Fourth World Passionists International Programme on Women’s Economic, Social and Cultural Rights (PWESCR) Asia-Europe People’s Forum – Secretariat for Asia International Council on Social Welfare (ICSW) Society of Catholic Medical Missionaries Social Justice in Global Development South Asia Alliance for Poverty Eradication (SAAPE) WIEGO 11.11.11 ActionAid International Advocacy etc. Consultancy and Training for NGOs Africa Platform for Social Protection (APSP) Amel Association International Association Points Cœur B.I.R.S.A. Mines Monitoring Centre Brot für die Welt Cambodian Women Movement Organisation (CWMO) and Global Network Cambodia Centro de Implementación de Políticas Públicas para la Equidad y el Crecimiento (CIPPEC) Chipembere Community Development Organization Church of Sweden CNCD-11.11.11 Community Legal Education Center (CLEC) and Global Network Cambodia Concern Worldwide Concern Worldwide UK Congregation of The Mission Corporación Solidaridad y Desarrollo – SODEM Daughters of Charity Democracy and Workers Rights Centre (DWRC) and Global Network Arab Countries Development Initiatives Dominican Leadership Conference European Anti Poverty Network (EAPN) Franciscans International Free Trade Union Development Center Friedrich-Ebert-Stiftung (FES) Gambia Future Hands On Disable People General Confederation of Trade Unions (GCTU) HelpAge International International Alliance of Women (IAW) International Association of Schools of Social Work (IASSW) International Disability Alliance (IDA) International Federation of Social Workers (IFSW) International Kolping Society (IKS) International Trade Union Confederation (ITUC) Labour and Economic Development Research Institute (LEDRIZ) and Global Network Zimbabwe Labour and Education Foundation (LEF) and Global Network Pakistan Labour Education and Research Network (LEARN) and Global Network Asia Labour Research Service and Global Network Africa Labour Resource and Research Institute (LARRI) Global Network Namibia Lanka Net Loretto Community Marianists International Modern University for Business and Science (MUBS) National Union of Bank Employees (NUBE) Network for Transformative Social Protection (NTSP)-Asia NGO Forum for Health Oxfam Platform for Social Protection Programa Laboral de Desarrollo (PLADES) and Global Network Latin America Proyecto de Derechos Econónimos, Sociales y Culturales (PRODESC) Psychological Research & Development Council-India (PRDC India) Salesian Missions Samadeepa Development Center Save the Children Service and Research Institute on Family and Children (SERFAC) Sisters of Notre Dame de Namur Solidar The Grail Trade Union Right Centre (TURC) Trickle Up UK Child Poverty Action Group UNANIMA International Union Générale Tunisienne du Travail Workers Education Association Zambia WEAZ and Global Network Zambia World Federalist Movement Youth For Action
গত ২৯ সেপ্টেম্বর ২০১৭ খ্রীষ্টাব্দে জাতিসংঘ মানবাধিকার কাউন্সিলে গৃহিত সমকামীদের মৃর্ত্যুদন্ড বিলোপ সংক্রান্ত প্রস্তাবের বিপক্ষে অর্থাৎ সমকামিদের মৃত্যুদণ্ড দেওয়ার পক্ষে বাংলাদেশ ভোট দেওয়ায় জাস্টিসমেকার্স বাংলাদেশ উদ্বিগ্ন! জাস্টিসমেকার্স বাংলাদেশ এর মহাসচিব অ্যাডভোকেট শাহানূর ইসলাম সৈকত সমকামিদের মৃত্যুদণ্ড দেওয়ার পক্ষে বাংলাদেশ সরকারের ভোট দেয়ার মত এমন নেতিবাচক কর্মকান্ডের তীব্র নিন্দা ও প্রতিবাদ জানিয়েছেন।
একই সাথে অ্যাডভোকেট ইসলাম সমকামী ব্যক্তিদের মৌলিক মানবাধিকারের প্রতি সম্মান দেখিয়ে বাংলাদেশ দণ্ডবিধির ৩৭৭ ধারা বিলোপ করে তাদের সাংবিধানিকভাবে স্বীকৃতি প্রদানের জোড় দাবী জানিয়েছেন।
বিশ্বের বিভিন্ন দেশের মত বাংলাদেশেও সমকামীতা একটি শাস্তিযোগ্য অপরাধ। বাংলাদেশে সমকামীতার জন্য সর্বোচ্চ শাস্তি মৃরত্যুদন্ড না হলেও দণ্ডবিধির ৩৭৭ ধারা সমকামিতাকে অপরাধ হিসাবে গন্য করে সর্বোচ্চ যাবতজ্জীবন ও সর্বনিম্ন দশ বছরের সশ্রম কারাদণ্ড এবং অর্থদণ্ড আরোপ করেছে। যদিও পৃথিবীর বেশ কিছু দেশে সমকামীদের মৃত্যুদণ্ড দেওয়ার বিধান রয়েছে ।
জাস্টিসমেকার্স বাংলাদেশ সহ বিভিন্ন স্থানীয়, জাতীয় ও আন্তর্জাতিক মানবাধিকার সংগঠন এবং সমকামী গোষ্টী দীর্ঘদিন যাবত সমকাম যে কোন অপরাধ নয়, স্বাভাবিক যৌনপ্রবৃত্তি তা দাবী করে এবং সমকামী ব্যক্তির সাংবিধানিক স্বীকৃতি ও মৌলিক মানবাধিকার প্রতিষ্ঠার জন্য আন্দোলন করে আসছে। আন্তর্জাতিক মানবাধিকার সংগঠনগুলোর দাবির প্রেক্ষিতে সমকামীদের মৃত্যুদণ্ডের শাস্তি বিলোপ করা হোক মর্মে একটি প্রস্তাব সুইজারল্যান্ডের জেনেভায় অবস্থিত জাতিসংঘ মানবাধিকার কাউন্সিলে উত্থাপন করা হয় ।
জাতিসংঘ মানবাধিকার কাউন্সিলের ৪৭ জন সদস্য রাষ্ট্রের মধ্যে ২৭ টি সদস্য মৃত্যুদণ্ড বিলোপের পক্ষে ভোট প্রদান করলেও বাংলাদেশ, ভারত, চীন ও মার্কিন যুক্তরাষ্ট্রসহ ১৩ টি সদস্য রাষ্ট্র উক্ত প্রস্তাবের বিপক্ষে ভোট প্রদান করে। তবে সংখ্যাগরিষ্ঠ রাষ্ট্রের ভোটে সমকামীদের শাস্তি হিসেবে মৃত্যুদণ্ড বিলোপের প্রস্তাবটি পাস হয়েছে।
Increasing desperation in the Bangladeshi LGBT community came to a head Friday, May 19, when police in Bangladesh broke up a social gathering, making 29 arrests in what seems to be part of a government crackdown against the LGBT community.
Initially, police said the arrests were for homosexuality, but they soon realized that they had no evidence of same-sex sexual activity, so they pressed drug charges instead.
Logo of Bangladeshi LGBT rights group Vivid Rainbow.
The motivation for the arrests of LGBT people was “because the politicians want to please majority Muslim fundamentalist people to get more votes,” said LGBT rights activist Shaikh Md. Mominul Islam (also known as John Ashley Moon), founder of the small Bangladeshi LGBT rights group Vivid Rainbow.
“The government is now applying Section 377 [the law against same-sex intimacy], Section 57 [the law against criticism of the state], and the blasphemy law of the Bangladesh Penal Code to silence freethinkers and LGBT people,” Islam said.
“Many LGBT people already fled to abroad as refugees and many of them have already committed suicide. But nobody is caring about human rights. I am also thinking [about whether to keep living], as nobody is saving us from this homophobic living hell,” he said.
In the past year, at least 14 LGBT Bangladeshis that he knows have committed suicide, Islam said. “Bangladeshi LGBTs are committing suicide due to various pressures. … Many others tried to commit suicide but failed.”
Many others are cutting off their genitalia and joining the hijra community, a group of “third gender” trans people that is widely recognized in Bengali society both in Bangladesh and India, Islam said.
So far, most non-governmental organizations — even the 10 or more local NGOs pushing for LGBT rights — have been silent about the government repression, he said.
Vivid Rainbow, his own small LGBT rights group, has spoken out against the repression, but has meager funds and little influence, he said.
Justice Makers Bangladesh, a human rights NGO, issued a statement protesting the arrests. Translated into English, its statement said, in part:
“Justice Makers Bangladesh is of the opinion that the incident of this arrest is in clear contravention to Sections 27 (equality before the law), 28 (non-discrimination), 32 (individual-liberty) and 37 (freedom of association) of the Bangladesh Constitution. In addition, the incident violates sections 2, 3, 7 and 20 of the UDHR [the U.N.’s Universal Declaration of Human Rights], and sections 21, 24 and 26 of the ICCPR [the U.N.’s International Covenant on Civil and Political Rights].
“This incident of arrests of these youngsters from a peaceful gathering is nothing but state-sponsored discrimination against a sexual minority. Justice Makers Bangladesh believes that with this incident, the government is trying to render sexual minorities invisible to non-existent.
“Justice Makers Bangladesh would like to demand the immediate release of the young men and the removal of Section 377 of the country’s penal code in order to grant constitutional recognition of homosexuals and the LGBTQIA+ community at large.”
Banner seeks the repeal of Bangladesh’s anti-LGBT law. (Click the image to visit the fundraising site.)
Osmani agreed about Islam’s description of the situation in Bangladesh.
He stated:
“These arrests have certainly heightened fears among the gay community that the government is becoming more active in implicating gays through the current legal system. It is therefore more imperative than ever that we bring a legal challenge to Section 377 of Bangladesh’s penal code so that someday police will not be able to use it as an excuse to round up gays.”
Initial reports of the police raid said that 27 or 28 were arrested, because police wanted to downplay the incident, Islam said. The correct number is 29, he said, which was the number cited in later accounts.
The May 19 gathering in the Keraniganj district of Dhaka, Bangladesh’s capital city, was just a social gathering, “a get-together party,” Islam said.
“Newspapers are vilifying gays by saying that it was a sex party or a drug party,” he said.
Islam said about the politics of the repression and its personal consequences:
Xulhaz Mannan (left) and his friend, Tonoy Mojumdar, were victims of the anti-gay attack on April 25, 2016, in Bangladesh.
“The Bangladesh government is trying to get the vote of conservative Muslims. For this reason, the government did not do anything about the murder of LGBT activists Xulhaz Mannan and Mahbub Rabbi Tonoy [also known as Tonoy Mojumdar]. Instead of that, government has started witch hunting and the law enforcement agencies are arresting LGBT people for being LGBT. They are arresting LGBT people because the politicians want to please majority Muslim fundamentalist people to get more votes. The government is trying to radicalized Bangladesh and making Bangladesh a safe haven for Islamist militants by killing atheists, bloggers, writers, religious minority, ethnic minority and sexual minority people (LGBT+ people/queer people).
“The government is denying the fact that there is ISIS and Taliban in Bangladesh. The government is now applying section 377, section 57 and blasphemy law of the Bangladesh Penal Code to silence freethinkers and LGBT people.
Shaikh Md. Mominul Islam designed this LGBT pride flag for Bangladesh.
“Many LGBT people already fled to abroad as refugees and many of them have already committed suicide. But nobody is caring about human rights. I am also thinking [about whether to keep living], as nobody is saving us from this homophobic living hell. Please save us!
“We need the attention of international organizations such as the UN to stop the government of Bangladesh.”
“Many LGBTs are already disowned by parents because of their sexuality,” he said. “I am also disowned by my family because of my sexuality and my religion. I was born in a Muslim family, but I am converted to Unitarian Universalist Christianity, so my life is in double risk. Many terrorists wanted to kill me. They threatened me, but I am not afraid.”
29 arrested in Bangladesh for attending secret LGBT meet
“We’ve arrested 27 people for homosexuality” [a police official] said. Students were arrested before they had sex so they couldn’t be prosecuted for sodomy, so they will just be charged with drug offenses.
“We have filed a narcotics case against them as the RAB [the police Rapid Action Battalion] found yaba (methamphetamine) and marijuana among their possessions”, local police chief Mohammad Jubayer told [Agence France-Presse].
The lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT) community has long faced discrimination and rights abuses in the country.
Past year in April, Xulhaz Mannan, editor of Bangladesh’s only LGBT magazine, Roopbaan, was hacked to death at his Dhaka home along with a friend.
Under Bangladeshi law, homosexuality is a crime and Section 377 of the penal code provides for sentences of up to life imprisonment.
Since then, numerous gays and lesbians have left the country after they received death threats. While the law is rarely used, it can result in up to life in prison.
RAB starts case against 28 suspected homosexual youths under drugs law
… Sixteen of the youths, aged between 20 and 25, were produced before the Chief Metropolitan Magistrate’s Court on Sunday. …
The court granted police two days to grill four of them in custody.
It sent the 12 others to jail and gave police permission to quiz them at the jail gates.
The youths, mostly students, gathered at the Chhayaneer Community Centre at Antibazar in Keraniganj in the wee hours on Saturday.
International human rights organisations, especially those for LGBT rights, voice concern over threats on lives of homosexuals in Bangladesh.
The local people, however, complained that the youths gather for the homosexual party in the community centre once in two months.
The RAB official told bdnews24.com after the raid that the youths admitted that they were homosexuals. He also said condoms and lubricants were found on them.
Keraniganj Police Station Sub-Inspector SM Mehedi Hasan, who is investigating the case, said he mentioned the homosexuality issue in the remand petition.
“Various drugs including yaba [a mixture of methamphetamine and caffeine] were found in their possession. They gathered in the community centre for unusual sexual acts,” he said.
He also said that they were invited through Facebook and needed to be quizzed to identify the others in the group.
Homosexuality has been legalised in many countries, but not in Muslim-majority Bangladesh, where ‘unnatural’ sexual activities are considered punishable offence.
গত ১৮ মে ২০১৭ ইং তারিখ দিবাগত রাতে ঢাকার কেরানীগঞ্জের একটি কমিউনিটি সেণ্টারে অনুষ্ঠিত আনন্দ সমাবেশ/উৎসব থেকে ২৭ জন সমকামী যুবক গ্রেফতারের ঘটনায় যৌন প্রবৃত্তিগত সংখ্যালঘু সমকামী সম্প্রদায় আজ বড় বেশী উদ্বিগ্ন। যদিও কৌশলে আইনশৃংখলা বাহিনী তাদের দণ্ডবিধির ৩৭৭নং ধারায় গ্রেফতার না দেখিয়ে মাদক দ্রব্য রাখার অপরাধে গ্রেফতার দেখিয়েছে, যেন কেউ প্রশ্ন করলে তাদের সমকামীতার অপরাধে নয়, আর দশটি নিয়মিত অপরাধে গ্রেফতার করেছে বলে বিভিন্ন মানবাধিকার সংঠন এবং উন্নয়ন সহযোগী প্রতিষ্ঠান ও দেশসমূহকে ঘোড়াবুঝ দিতে পারে!
উক্ত গ্রেফতারের ঘটনা সমকামী সম্প্রদায়ের মানবাধিকার ও বাংলাদেশ সংবিধানের ২৭ (আইনের চোখে সমতা), ২৮ (বৈষম্যহীনতা), ৩২ (ব্যক্তিগত স্বাধীনতা) এবং ৩৭ (সমাবেশের অধিকার) অনুচ্ছেদ কর্তৃক প্রদত্ত মৌলিক অধিকার এর স্পষ্টত লংঘন। সাথে সাথে জাতিসংঘ মানবাধিকার সনদ (ইউডিএইচআর) এর ২, ৩, ৭, ও ২০ নং অনুচ্ছেদ এবং নাগরিক ও রাজনৈতিক অধিকার সংক্রান্ত আন্তর্জাতিক চুক্তি (আইসিসিপিআর) এর ২১, ২৪ ও ২৬ নং ধারার লংঘনও বটে।
শান্তিপূর্ণ আনন্দ সমাবেশ/ উৎসব থেকে সমকামী যুবকদের গ্রেফতারের ঘটনা রাষ্ট্র কর্তৃক যৌন প্রবৃত্তিগত সংখ্যালঘুদের প্রতি বৈষম্যের বহিঃপ্রকাশ। উক্ত ঘটনার মাধ্যমে সরকার যৌন প্রবৃত্তিগত সংখ্যালঘু সমকামীদের নিষ্পেষণের মাধ্যমে অদৃশ্য থেকে অদৃশ্য করাসহ সমুলে উৎপাটন করার প্রয়াশ চালিয়ে যাচ্ছে বলেই মনে হয়।
আজ এই পরিস্থিতে সমকামী যুবকদের গ্রেফতারের ঘটনার তীব্র ক্ষোভ, নিন্দা ও প্রতিবাদ জানানো আর অবিলম্বে গ্রেফতারকৃত সমকামী যুবকদের মুক্তি প্রদানসহ দণ্ডবিধির ৩৭৭ ধারা বাতিল করে সমকামী ব্যক্তিদের সাংবিধানিক স্বীকৃতি প্রদান এখন সময়ের জোড় দাবী। তা না হলে সেইদিন খুব দূরে নয় যেদিন যৌন সংখ্যালঘু সমকামী সম্প্রদায়ের মত সকল ধর্মীয়, ভাষাগত, নৃতাত্ত্বিক ও লিংগীয় সংখ্যালঘু্দের অস্তিত্ব এ দেশ থেকে বিলীন হয়ে যাবে।